پاسخ به یک شبهه
? پاسخ به یک شبهه :
آیا ایمان خریدنی است که قرآن وقتی مصارف زکات را میشمارد یکی از آنها را تالیف قلوب بیان می کند و می فرماید: “والمولفة قلوبهم” و جهت جلب محبتشان قرار داده است؟!
? پاسخ :
ابتدا به صدر و ذیل پرسش توجه نمایید. یک پرسش طرح شده که «آیا ایمان خریدنی است»؛ سپس به عنوان دلیل معترضه، به زکات اشاره شده، و سپس به نتیجه و اثر آن که «تألیف قلوب نسبت به یکدیگر میباشد» نه افزایش یا کاهش ایمان!
و البته اگر قبل از پرسش به آیه ی مورد استناد نگاهی شود، معلوم میگردد که در مورد “صدقات” میباشد؛ و صدقات تمامی کارهای خیر، صلاح، حُسن و نیک را شامل میگردند که زکات نیز یکی از آنان است؛ و زکات نیز انواع و اقسام مادی و معنوی دارد، چنان که “زکات علم” نیز پرداختنی است. خداوند منان، هیچ نعمتی را برای بی استفاده و محبوس نمودن، عطا ننموده است.
?حال به اصل سوال می پردازیم که : آیا ایمان خریدنی است؟:
اگر معنا و مفهوم “تجارت” و مصادیق آن را از یک سو و نظام خلقت، هدایت و تمامی کارهای روزمره ی خود را در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که “دنیا دار تجارت است” و چیزی وجود ندارد که ارزش مثبت و یا منفی (ضد ارزش) نداشته باشد؛ لذا برای به دست آوردن هر چیزی، باید بهای آن را پرداخت. پس “ایمان” نیز خارج از شمول تجارت نمیباشد، چنانکه کفر نیز همین طور میباشد.
اگر بخواهید کفش یا لباسی به دست آورید، باید قیمت آن را بپردازید؛ و بدانیم که قیمت یک کالا نیز به مراتب بیشتر از مبلغ پولی آن میباشد. به عنوان مثال قیمت یک جفت کفش برابر است با ۱۵۰ هزار تومان + عمری که صرف به دست آوردن این پول نموده اید + آنچه از آبرو و شرف برای آن هزینه نموده اید + وقتی که برای انتخاب خرید از عمر خود هزینه میکنید و. ..
همین طور است اگر بخواهید برای رشد، کمال و قرب بیشتر به خداوند متعال، دو رکعت نماز مخلصانه اقامه نمایید، یا قرآن مجید و کتابی مطالعه نمایید، یا. ..، بالاخره اولین و گران ترین بهای آن را از عمر شریف می پردازید؛ ولو ده دقیقه. از این رو، ایمان نیز از قاعده ی “تجارت” خارج نمیباشد. ایمان قیمت دارد و به دست آوردنش نیز هزینه دارد، چه مادی و چه معنوی. چنان که خداوند متعال در قرآن کریم، ایمان به خدا و رسولش (ص) و جهاد با مال و جان را یک “تجارت مفید و نجات بخش” برشمرد:(الصف، ۱۰)